Elea Schoon - Piano / Keyboard

Naam: Elea Schoon
Beroep: pianiste en docente piano en keyboard
Hoofdinstrument: Ik speel het liefst op een mooie vleugel, maar ben ook dol op de Fender Rhodes en de Wurlitzer.
Specialisatie: Jazz en verwante stijlen zoals funk, pop en sferische muziek met harmonieën uit de jazz. Verder vooral pop en funk.
Lesaanbod: pianoles, keyboardles, toetsenkids
Verdere muzikale interesses: Crossovers met theater en poëzie etc. vind ik ook erg leuk om te doen. Ik schrijf zelf ook veel muziek, voornamelijk sfeervolle, lyrische stukken met veel jazzinvloeden.
Opleidingen: Gymnasium aan het Gomaruscollege in Groningen, HBO Piano jazz & pop, Conservatorium Artez in Zwolle.

Muziekschool Nijkerk - Pianodocente Elea Schoon - Pianoles in Nijkerk

Kun je iets vertellen over hoe jouw muzikale reis is begonnen?
Ik ben op mijn zesde begonnen met pianospelen, eerst een paar jaar les gehad met allerlei kinderliedjes, maar daar was ik vrij snel op uitgekeken. Ik had een cd met sonates van Beethoven, en dat was wel mijn grote droom: om dát te kunnen spelen. Tot mijn achttiende heb ik bijna alleen klassiek gespeeld, maar ik begon steeds meer jazz te luisteren en uiteindelijk heb ik besloten dat ik dat wilde leren. Een jaar voor het conservatorium heb ik de switch gemaakt en les genomen van een jazzdocent, en ben ik een jaar later aangenomen in Zwolle aan het conservatorium.

Ik ben dus begonnen met klassieke muziek, daarna in een bandje in de kerk gaan spelen bij jeugddiensten (Opwekking, Hillsong etc.) en een jaar voor het conservatorium begonnen met jazz. Op het conservatorium heb ik zo veel mogelijk stijlen meegepakt, heb een paar jaar in een coverband gespeeld, eigen werk popbandje, een symfonische rockband, de ArtEZ bigband twee jaar en nu een all-female funk en fusionband, Mr Right.

Van wie heb je les gehad?
Matthieu Polak, Wim Opgelder, Tony Hoyting, Tilmar Junius, Kino Haitsma, Sebastian Altekamp.

Is er een muzikaal moment geweest wat er uit sprong voor jou?
Ik heb een keer de eer gehad een concert te spelen met Eric Vloeimans, en zelfs een duo-stuk met hem te spelen. Dat was voor mij echt pure magie.

Leuke workshops gevolgd?
Funkworkshop van Joe Bowie (Defunkt); Live technology van Tinmen and the Telephone.

Ben je betrokken bij muzikale projecten?
Mr Right (funk & fusion). Verder veel losse projecten met wisselende bezettingen.

Heb je met bekende artiesten gespeeld?
o.a. Eric Vloeimans, Joe Bowie, John Clayton, Ronald Douglas.

Andere formaties of projecten waar je bij betrokken bent geweest?
Mind Your Step (coverband), ArtEZ Bigband, Silja (singer-songwriter), Defiance (symfonische rock).

Leuke podia van dichtbij bekeken?
Odeon (Zwolle), Hedon (Zwolle), De Koornbeurs (Franeker), De Neushoorn (Leeuwarden), Theater Bouwkunde (Deventer), ATAK (Enschede), Prinsentuin (Leeuwarden).

Wat is jouw muzikale drijfveer, wat motiveert je?
Enerzijds de uurtjes alleen in een kamer met een prachtige vleugel, de geluid van een goed instrument is gewoon heerlijk. Anderzijds de energie en gezelligheid die ik krijg van mijn bandgenoten en het spelen met andere mensen. De variatie, ieder project en optreden is weer anders. En natuurlijk het luisteren naar helden als Bill Evans, Florian Weber, Kenny Wheeler en nog veel meer.

Mijn passie ligt bij het schrijven en spelen van mooie, lyrische composities. En keiharde feestjes bouwen met Mr Right.

In welke muziekstijl(en) ben je gespecialiseerd?
Lyrische muziek, muziek met een verhaal. Rustige mooie pianomuziek. Verder vooral pop en funk.

Welke stijlen trekken jou verder nog?
Heel veel wel. Fusion zoals wat Snarky Puppy doet vind ik te gek. Ook de klassieke stroming van het Impressionisme, zoals muziek van componisten Debussy, Ravel etc. Verschillende stromingen van jazz en in het bijzonder echt oude swing en Clayton-stijl bigband jazz. Latin ook, Afro-Cubaans etc.

Wat zijn enkele van jouw muzikale favorieten?
Bill Evans en zijn trio’s (no need to explain); Kenny Wheeler band (prachtige, magische sfeermuziek); Jamie Cullum (weet heel veel energie te stoppen in oude, vaak suf uitgevoerde liedjes); Husky (heel sfeervol, prachtige harmonieën in de zang); Muse (mee opgegroeid, lekker bombastisch, klassieke invloeden); Eric Vloeimans (bizar wat voor klanken hij uit z’n trompet haalt); Angelo di Loreto (schrijft hele mooie stukken en speelt heel smaakvol).

Schrijf je zelf muziek?
Ja, voornamelijk sferische jazz, maar ook popliedjes met jazz-invloeden etc.

Welke eigenschappen vind jij belangrijk voor een muziekdocent?
Het aanvoelen van de leerling en onderscheid maken in manier van aanpak per leerling. Ik vind het belangrijk om een leerling op zijn of haar gemak te laten voelen zodat ze meer durven, om ze enthousiast te maken voor muziek en ze in te laten zien dat foutjes niet erg zijn. Creativiteit om per leerling aan te passen is noodzakelijk, zoals het bedenken van spelletjes voor jonge leerlingen. Duidelijk uitleggen van stof is belangrijk, op verschillende manieren kunnen uitleggen, en veel geduld hebben. Maar ook af en toe strenger kunnen zijn en duidelijk maken dat er wel wat moet gebeuren in de tussentijd en een stukje discipline handhaven.

Wat maakt jou een goede pianodocente?
Ik denk dat ik me per leerling goed kan aanpassen in manier van lesgeven, en dat ik leerlingen enthousiast kan maken en goed op hun gemak laat voelen. Ik kan duidelijk uitleggen en met geduld omgaan met wat langzamere leerlingen, en inhoudelijk weet ik genoeg van veel verschillende stijlen om tot nu toe alle leerlingen, ook op hoger niveau, goed te kunnen begeleiden.

Vertel eens iets over het lesgeven. Onderscheid je tussen kinderen, tieners en volwassenen?
Bij kinderen met minder concentratie probeer ik echt stukjes af te wisselen met concentratie en ontspanning. Steeds een kort spelletje tussendoor met bijvoorbeeld voor en naspelen, pinkelen met commando’s, rekensommetjes met noten etc. Vaak verdeel ik de les dan in ongeveer vijf blokjes.

Tieners laat ik zelf veel muziek aandragen. Als ze muziek zelf leuk vinden, spelen ze dat ook liever. Ik vind het belangrijk om hen te enthousiasmeren en dat zij doorkrijgen dat foutjes niet erg zijn en hoeveel ze vooruit gaan. Verder verschilt het natuurlijk heel erg per leerling wat het niveau is en hoe ze in elkaar zitten, maar de juiste balans tussen uitdaging en tijd hebben om te oefenen zoek ik bij iedereen.

Volwassenen probeer ik zo snel mogelijk te laten inzien dat het echt niet moeilijk is om iets leuks op de piano te spelen, ik begin altijd met akkoorden. Dit leest sneller dan noten en geeft sneller resultaat wat ook goed klinkt. Ik probeer weer muziek te zoeken die zij zelf echt leuk vinden en ze maken aan het begin altijd een lijst met liedjes en artiesten die zij leuk vinden. Daarna bepaal ik per leerling in hoeverre het noten lezen geïntegreerd kan worden, of eventueel improvisatie.

Toekomstbeeld voor jouw muzikale leven?
Ik wil graag iets meer gaan lesgeven, en verder het muziek maken combineren met organisatie van evenementen. Doorgaan met lekker veel spelen met Mr Right en het schrijven van eigen muziek.