Muziekles! En nu…?

Piano Bladmuziek Hand klein - Muziekschool Nijkerk

Muziekles! En nu..?


Gefeliciteerd, jij hebt jezelf een geweldig kado gegeven: muziekles!

We hebben dit artikel geschreven om uit te leggen hoe wij denken over muziek maken, en hopen jou te inspireren om te (blijven) oefenen.

Muziek is een taal


Van muziek wordt gezegd dat het een taal is. Het wordt heel vaak vergeleken met een spreektaal, zoals het Nederlands. Daaruit kun je al afleiden dat muziek vaak iets ‘vertelt’.

Met muziek kun iets vertellen over gevoel en emotie wat eigenlijk met de woorden uit onze gewone spreektaal niet echt gemakkelijk gezegd kan worden. Voor veel mensen is muziek dan ook dé manier om gevoelens te uiten die ze op een andere manier misschien niet kunnen uitdrukken.

Image
Waar woorden ophouden, begint de muziek.
Hans Christian Andersen

Musiceren is een kunst


Wanneer je muziek maakt, houd jij je bezig met het beoefenen van een kunstvorm.

Het is net zoiets als bijvoorbeeld tekenen, schilderen, dansen, of creatief schrijven. Je doet of maakt iets waarvan we niet duidelijk kunnen zeggen wat het -in geld- waard is, maar waarvan we toch weten dat het waardevol is. Het heeft een esthetische waarde, wat betekent dat het iets te maken heeft met schoonheid en kunst.

Muziek maken is heel anders dan een sport, waar je vaak aan punten of seconden kunt afmeten hoe goed je het hebt gedaan. Bij muziek gaat het meer om emotie:

  • Hoe voel jij je wanneer het muziek maken goed gaat?
  • Lukt het op den duur ook om iets bij andere mensen los te maken, iets aan anderen over te brengen?
Muziek verrijkt je leven!

Jouw muziekles


Jij begint -of vervolgt-  jouw reis in de artistieke wereld van de muziek.

Wat betekent dat eigenlijk? Welke rol speelt muziekles daarbij?

Je krijgt les van mensen die al veel langer en vaak zeer intensief  bezig zijn geweest met deze wonderlijke kunst. Zij hebben geleerd en ontdekt wat wél werkt, en wat níet werkt.
De  muziekdocenten weten wat ervoor nodig is om met jouw instrument een muzikaal gevoel of muzikale gedachte te vertolken en hoe je dat bereikt. Zij leren jou wat je het beste kunt oefenen en  hoe je dat aanpakt. Zij kunnen steeds weer nieuwe invalshoeken aandragen, om zo het leerproces interessant en afwisselend te houden.

Image

Zij gaan je helpen om op de meest effectieve manier met jouw instrument om te gaan, zodat je een goede techniek ontwikkelt. Een goede techniek is essentieel om je uiteindelijk vrij te kunnen uiten met behulp van het muziekinstrument! Door middel van muziekstukken, liedjes en oefeningen wordt jouw vaardigheid structureel opgebouwd. De docent begeleidt en stuurt dit proces.

Oefenen


Omdat muziek maken een ‘kunst’ is, gaat het niet vanzelf; je gaat veel kennis opbouwen en vaardigheden ontwikkelen! Als het 'geen kunst' was kon iedereen natuurlijk zonder inspanning ontzettend goed musiceren. Dan was de lol er wel gauw af...

Om deze speciale vaardigheden te ontwikkelen ga je thuis oefenen.

Oefenen werkt het beste als je het vaak doet. Met vaak bedoelen we ‘bijna dagelijks’. In het begin is het natuurlijk helemaal nieuw en het kost best wat discipline om een nieuwe gewoonte (dagelijks oefenen) aan te leren. Het is een uitstekend idee om een vaste tijd aan te houden, elke dag. Veel leerlingen oefenen bijvoorbeeld voor of na het avondeten, maar je kunt dit uiteraard het beste zelf plannen.

Beginners en jonge kinderen kunnen eerst prima beginnen met elke dag een kwartier te oefenen. Wanneer dat begint te wennen en het oefenen vanzelfsprekend wordt, kun je dit uitbreiden naar 20 minuten of zelfs 30 minuten. Een half uur, 5 dagen per week, is voor de meeste mensen een goed uitgangspunt.

Wie al wat langer bezig is (een paar jaar) en veel motivatie heeft, oefent gemakkelijk elke dag een uur, soms zelfs meer.

Wat sport is voor het lichaam, is muziekbeoefening voor de geest!

Niet opgeven


Je zult soms misschien merken dat er fases zijn dat het oefenen even minder leuk is.

Wie al langer muziek maakt, weet, dat je door het oefenen vol te houden een goed doorzettingsvermogen ontwikkelt. Dit is een heel mooie eigenschap die in het leven op andere terreinen ook vaak van pas komt. De muziekles is een goed middel om dit te ontwikkelen.

Je zult merken dat je in een nieuwe fase komt qua vaardigheid in het muziek maken, en dat is een enorm prettige beloning voor het doorzetten!

Praat hier ook over met jouw muziekdocent. Soms kan het best een goed idee zijn om tijdelijk even een andere benadering te kiezen en wat bij te stellen aan de oefeningen, liedjeskeuze of doelstellingen.

Concentreren


Wanneer je thuis oefent is het belangrijk dat je je heel goed kunt concentreren; dan leveren die 15-30 minuten het meeste op. Daarom is het verstandig om zo min mogelijk afleiding toe te laten.

Als afleidingen hebben we tegenwoordig vooral veel te maken met beeldschermen en internet (tablets, smartphones, laptops), alle apparaten die je aandacht trekken door beeld of geluid. Op het moment dat de concentratie is verbroken is het moeilijk om nog effectief te oefenen.

Image

Ik ben van de laatste jaren van de generatie zonder computers. We verspilden niet zoveel tijd op het internet als we nu doen, ik had dus grote blokken tijd om me ergens aan toe te wijden.

John Mayer

Super-minuten


Onderzoekers hebben vastgesteld dat het gemiddeld 23 minuten en 15 seconden kost om in ‘de zone’ te komen. Als je de concentratie kunt vasthouden, tellen de minuten daarna als super-minuten.

Als je dan 30 minuten met goede concentratie oefent, heb je in feite ongeveer 7 super-minuten gepakt. In die 7 minuten heb je jouw krachtigste oefentijd gehad. Wie bijvoorbeeld 40 minuten oefent en zich niet door afleiding uit ‘de zone’ laat trekken, heeft 17 kostbare super-minuten geïnvesteerd in zichzelf.

In de les


Jouw leraar is toegewijd om jou zo goed mogelijk te helpen in het proces van het bouwen aan jouw vaardigheden.

Toch zul je het meeste zelf moeten doen (oefenen) en de docent moet misschien soms ook even zoeken naar wat specifiek voor jou goed werkt en wat niet. Daarom zul je soms in goede afstemming met elkaar verschillende manieren of lesmaterialen uitproberen om te kijken wat je het meeste aanspreekt of wat het beste voor jou werkt. De ene persoon werkt het prettigst uit een methode, een ander wordt juist veel meer geïnspireerd door de afwisseling te zoeken en repertoire (liedjes) te kiezen die op dat moment het meest aansprekend zijn.

Het is heel goed om hierover heel ontspannen te praten met jouw docent en zo steeds meer tot het juiste maatwerk te komen in de muziekles.

Lesgeven is het hoogste wat je kunt doen--anderen helpen zichzelf te helpen, of misschien zelfs hun dromen te vervullen!

Joe Diorio - Jazzgitarist en topdocent
Image

Plezier maken


Over oefenen kunnen we heel serieus doen (en dat doen we ook) maar het muziek maken is natuurlijk ook gewoon heel erg leuk!

Het is belangrijk om dat niet uit het oog te verliezen.

Luister naar muziek die je mooi vindt, streef ernaar steeds muziek te spelen die jij mooi vindt, en probeer soms eens wat voor andere mensen te spelen. Ook met anderen samenspelen, in een bandje of gewoon zomaar eens, is een van de dingen die het muziek maken enorm leuk maakt en het musiceren veel meerwaarde geeft.

Samenvatting


Als je muziek maakt ben je kunstzinnig bezig. Het gaat om emotie, niet om prestatie.

Muziek is een vorm van expressie en vertelt verhalen over gevoel en kan emoties vertolken die met woorden niet uit te leggen zijn.

Omdat musiceren een kunst is gaat het niet vanzelf, je moet er echt iets voor doen en het kost zeker wel tijd om er steeds beter in te worden.

Je leert gaandeweg om gevoel zó goed muzikaal te projecteren, dat jij -en anderen- daardoor geraakt worden.

Daarom ga je oefenen.

Daarbij is het heel belangrijk om regelmatig te oefenen, je goed te leren concentreren en ‘super-minuten’ te beleven.

In de les bespreek je steeds met jouw docent welke muziek bij je past en welke oefeningen jou op dat moment vooruit helpen.

Daarnaast mag muziek maken steeds leuk en ontspannen blijven, thuis én in de les.

Samen met anderen muziek maken kan ontzettend leuk zijn.

Image